powrót

 

kierunek.(EUROPA_WARSZAWA).taniec / 2007 direction.(EUROPA_WARSAW).DANCE / 2007

cykl warsztatów z europejskimi artystami-pedagogami

 

kierunek.(Wiedeń_Warszawa).taniec

 

Georg Blaschke
taniec współczesny, teatr fizyczny, site- specific, physical theatre

20-24 sierpnia 2007

bieżący plan:

Ildikó Mándy

7.10.07 10-13 Klub DGW
8.10.07 18.15 - 21 Klub DGW
11.10.07 18.30 - 21.30 Mała Aula Fizyki PW

11.10.2007 spotykamy się przed aulą główną PW między 18.00 a 18.15. Warsztaty tege dnia poprowadzą Mark Fernves i Istvan Palosi

DK Włochy, ul. 1-go Sierpnia 36a, Warszawa

Klub DGW, Al. Niepodległości 141a, Warszawa

kierunek.(Bratysława_Warszawa).taniec

 

Eva Lackova
taniec współczesny

wrzesień - grudzień 2007

kierunek.(Berlin_Warszawa).taniec

 

Jenny Haack
contact improvisation i video w solo performance

2 - 6 października 2007

kierunek.(Budapest_Warszawa).taniec

 

Ildiko Mandy
contact improvisation

7- 11 października 2007

 

 

Mark Fernves / Istvan Palosi
technika tańca współczesnego

9 - 11 października 2007

 

 

Marta Ladjanski

kreacja

20 - 25 października 2007

kierunek.(Turyn_Warszawa).taniec Domenico Castaldo
teatr Grotowskiego

 

27 - 30 października 2007

 

kierunek.(Moskwa_Warszawa). taniec

 

Evgeny Kulagin / Ivan Estegneev
technika tańca współczesnego, kompozycja i kreacja ruchu
5 - 10 listopada 2007
         

mecenat: Miasto Stołeczne Warszawa

organizator: Fundacja Rozwoju Tańca

partnerzy:

Klub Dowództwa Garnizonu Warszawa

Dom Kultury Włochy

Instytut Węgierski w Warszawie

Ambasada Republiki Federalnej Niemiec w Warszawie

Rosyjskie Centrum Nauki i Kultury w Warszawie

kierunek.(Wiedeń_Warszawa).taniec

Georg Blaschke / 20-24 sierpnia 2007 r.

galeria

rodził się w Wiedniu, w 1965 roku. Studiował matematykę, psychologię i filozofię w Wiedniu. Tańca uczył się w Wiedniu, Salzburgu i Paryżu, a aktorstwo, improwizację, pantomimę i yogę w Wiedniu, we Francji i Włoszech. Pracuje jako nauczyciel tańca współczesnego, fizycznego, yogi w Wiedniu (Tanzquartier Vienna, Tanzpool Vienna, studio Margit Manhardt), na the Int'l Dance Weeks of Salzburg oraz w Rzymie.
Najważniejsi nauczyciele: Margit Manhardt, Gabriele Seeleitner, Anthony Stafford, Katalin Lörinc, Harmen Tromp, Editta Braun, Jean-Yves Ginoux, Corinne Lanselle, Wayne Byars, Jean Babilée, Tillmann Schleicher, La Fura dels Baus, Aline Still, Daria Deflorian. Jest stypendystą The International Dance Weeks of Vienna w 1991, Ministra Edukacji i Sztuki w 1992 oraz laureatem International Choreographic Competition of Hannover/Germany w 1997 i w 1998 roku wraz z zespołem Pilottanz. W 1995 roku założył własny zespół "Atti Impuri". W roku 2000 został nagrodzony przez rządowy Departament Sztuki za spektakl "Viecher" oraz w 2003 za "Space-dervish" i "SirirusSteps"
Ostatnie produkcje: 2006 - BODIES / ARCHITECTURE / TRAJECTORIES - University of New Mexico/Albuquerque, 2005 - 12manandawomanwaltzes - Tanzwochen/Wiedeń, Choreos - A Dance Odyssey - Tanztheater Winterthur/Szwajcaria, Mycenae: A Dance Poem - St. Gallen/Szwajcaria, 2004 - 59, 58 angels at my gate - Tanzquartier / Wiedeń, Bogotá/Kolumbia

Georg o sierpniowym warsztacie: "During that class I would like to work especially on Solo- and Duet-materials, guided and coached by myself with consideration of my recent research. The class willl start with a physical warm-up and sensitive awareness of the structure of our body, his relation to gravitiy, the given space and the group and then we will continue to play with various forms of physical presence. I offer some expressive skills to be explored by everybody in a short improvised flow helping to open the mind and the body equally to perhaps other physical qualities than those of a conventional dance language. Afterwards i would guide the already existing materials from each participant to a short performance format, especially considering a differenciation both of the physical qualities and the using of the space. We would question also the logics of one's patterns and choreographical vision and play with different versions of the same materials. I am fascinated by possibilities of transforming traditional body-space-relations, by visions that may extend the space inwardly and outwardly and by an expressive and existential need to perform."

kierunek.(Bratysława_Warszawa).taniec Eva Lackova

Urodziła się na Słowacji, ale od kilku lat związana jest z Polską. Absolwentka Konserwatorium Tanecznego oraz Wyższej Szkoły Sztuk Muzycznych w Bratysławie. Tancerka, instruktorka. Pracowała w Słowackim Teatrze Narodowym w Bratysławie w Operze Narodowej w Pradze - gdzie występowała jako solistka w zespole Pavla Smoka. Współpracowała z Seefestspiele Morbisch, brała udział w niezależnym projekcie tanecznym - współpraca z S. Sandroni przy projekcie spektaklu SUSPICIOUS LOVE. Brała udział w wielu warsztatach tanecznych m.in. w Szwajcarii i Austrii. Prowadziła zajecia na Słowacji, w Czechach, Austrii, Niemczech oraz w Polsce.
Od 2004 związana ze Śląskim Teatrem Tańca, gdzie występuje jako tancerka zespołu Jacka Łumińskiego. Brała udział w spektaklach w choreografii Jacka Łumińskiego: Na końcu tęczy, Sen Świętego - Czar Zwyczajnych Dni, Poza Światem, Reakcja Chemiczna. Występowała w Kanadzie Indiach, Portugalii, Niemczech, Litwie, Rosji.
kierunek.(Berlin_Warszawa).taniec Jenny Haack


Choreograf, performer, mediaartysta i nauczycielka, mieszka i pracuje w Berlinie. Specjalizuje się w new dance, kontaktimprowizacji, performingu i video.
"Moje zainteresowania wiążą się przede wszystkim na indywidualnej ekspresji ciała i osobistej historii odzwierciedlanej w każdym poszczególnym procesie twórczym i dziele artysty, zarówno w sztukach performatywnych jak i wizualnych. Ostatnio skupiam się na współpracy i tworzeniu filmów, których źródłem są spektakle.
Drugim ważnym aspektem część mojej pracy jest zaangażowanie w wykorzystanie narzędzi improwizacji do tworzenia i nowych form, otwierania się na ekspresję głosu w takim samym stopniu, jak na język ciała."
Ekstrakt:
1994-96 intensywna współpraca z japońskim choreografem butoh Anzu Furukawa
1997-99 program New Dance na "Bewegungsart Freiburg"
2000-2002 Artist in Residence w "Artblau Tanzwerkstatt" w Braunschweig
2003 dyplom i tytuł magistra na Wydziale Sztuk Performatywnych i Wizualnych Uniwersytetu Sztuk Pięknych w Braunschweig
2007 współzałożyciel i menadżer "ada, studio and stage" w Berlinie.
Nagrody:
I nagroda za spektakl dyplomowy "the eye on the body no.1" na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Braunschweig, 2003.
I nagroda na Międzynarodowych Prezentacjach Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu, za duet " Paar mit Sessel" ("Para z fotelem"), 2006.
Od 2001 roku Jenny uczy ruchu i pracy z mediami w różnych instytucjach i studiach, a od 1996 tworzy we współpracy z innymi artystami.

2-6 pażdziernika 2007

wtorek 10 -14 (DK Włochy, ul. 1-go Sierpnia 36a, Warszawa)

środa 10 - 14 (Klub DGW, Al. Niepodległości 141a,Warszawa)

czwartek 10 - 14 (DK Włochy, ul. 1-go Sierpnia 36a, Warszawa)

piątek 12 - 16 (DK Włochy, ul. 1-go Sierpnia 36a, Warszawa)

sobota 9 -13 (Klub DGW, Al. Niepodległości 141a,Warszawa), 12.30 pokaz pracy warsztatowej

kierunek.(Budapest_Warszawa).taniec  
  Ildiko Mandy

Ildikó Mándy - choreograf, reżyser, nauczyciel tańca i tancerka. Pracuje nad kreacją okrutnego dokładnego sposobu reprezentowania zachowań międzyludzkich. Jej styl to techniczny dźwiękiem podczas emocjonalnego nakręcenia. Do jej wszechstronnej kariery zaliczyć można także aktorstwo, taniec i choreografię. Mándy rozpoczęła trening od gimnastyki i następnie wstąpiła do szkoły mimu I tańca. Zakończyła swój trening taneczny contact improwizacją i szkoliła się u wielu istotnych postaci "nowej sceny tańca" Steve Paxton i Marka Tompkins. Prowadzi eksperymentalne warsztaty zarówno na Węgrzech jaki poza granicami, jako nauczyciel tańca współczesnego i contact improwizacji w Hungarian Dance Academy, Mándy bada naturę ciała i tańca, relację uporządkowanych ruchów, improwizacji i fizycznego ryzyka w przestrzeni i czasie. Jej debiut choregoraficzny "Blue Monday" został zrealizowany dla Artus Theatre, choreografia została póżniej nagrodzona nagrodą "The Best Alternative Performance" przez krytyków tańca z Budapesztu. Współpracuje od dłuższego czasu z Central-Europe Dance Theatre i Duna Art Ensemble i realizuje choreografie dla Budapest Dance Theatre i One More Movement Theatre. Pracowała również z teatrami poza granicami Węgier jako tancerka i choreograf i jako członek Artur Theatre. W 1999 r. założyła własną grupę Ildikó Mándy Company. Jej pierwsze przedstawienie teatralne dance-visual Pt.: "XYZ" otrzymało nagrodę "dla najlepszego twórcy" podczas II Festiwalu Sztuki Współczesnej w Veszprém. W 2003 r. została uznana przez węgierski rząd nagrodą Harangozó Gyula za całokształt pracy artystycznej jako choreograf i tancerka. Jej prace mogą być scharakteryzowane jako okrutną, dokładną reprezentacja relacji ludzkich i ich emocji; od zawsze interesuje ją łączenie współczesnych technicznych osiągnięć z procesem twórczym.

   
Istvan Palosi Mark Fernves

Tancerz, choreograf, pedagog,organizator, urodzony 1 listopada 1971. Swoją karierę tancerza rozpoczął w dziecięcym zespole w Vasas Dance Club, a kontynuował jako dziecięcy solista w Erkel Theater. W latach 1982-91 studiował na Hungarian Dance Academy (National Ballet Institute) ; w 1995 stypendysta MAPA ( Moving Academy for Performing Arts). Studiował w Folkwang Hochschule in Essen (1997-1998) pod kierunkiem J. Cebron, Malou Airaudo, Á. Pallai, jak również na wydziale Pedagogiki Tańca Modern w Hungarian Dance Academy (2001-2005). Modernu uczył się od Katalin Lőrinc, Évy Gálik, Ákos Hargitai, orchestics (ogólny system ruchu i zachowań) od Márii Tatai, Márka Fenyves, teatru ruchu od Sáry Berczik, Évy E. Kovács, Judit Kármán, Ágnes Szöllősi and Dr. Gedeona Dienes. Istvan uczy baletu i sztuki ruchu na Węgrzech i zagranicą, m.in. MMKE - Hungarian Movement Culture Society, CEU - Central European University, HIETE (Hajnal Imre Medical University), PTE (University of Pécs), Moscow, Warsaw, Duncan Center Conservatory, Prague, od 2002 regularnie w SOTE-EFK (Semmelweis University - Faculty of Physical Education and Sports Sciences). W latach 1994-95 był tancerzem Orchestics Movement Theater, gdzie spotkał się ze sztuką ruchu; aby teatr zachować i rozwijać założył razem z Márkiem Fenyves Duncan-Dienes Orchestics School (1997), Art of Movement Studio (2001) i Hungarian Art of Movement Company z 1 More Movement Theater (1995), którego jest dyrektorem i liderem.Od 1999 jako organizator odpowiada za wszystkie programy Orchestics Foundation.

Artysta form ruchu, choreograf, artysta wizualny. Ukończył kurs Ruchu Estetycznego w węgierskim Movement Culture Society w 1997. W 1998 otrzymał dyplom na University of Applied Arts na Węgrzech. Od 2001 studiował Pedagogikę Tańca Współczesnego na Hungarian Dance Academy. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Duncan - Dienes School (1997) i Hungarian Art of Movement Company (1995). Jest prezydentem kuratorium w Orchestics Foundation, a od 2004 również prezydentem Hungarian Dance Sciences Association. Uczył się m.in od Márii Tatai, Évy Gálik, Sáry P. Berczik, Évy E. Kovács, Ágnes Szöllősi, Judit Kármán, Dr. Gedeon Dienes, Viktora Fülöp i Dóry Kolozsvári. Od 1992 regularnie występuje na scenie i tworzy choreografie. W 1993 założył zespół o nazwie Cro-Art Occasional. Był członkiem Grupy "Orkesztika" a następnie (1993-95) Teatru Tańca "Orkesztika". Pojawiał się również w spektaklach Decadance Company i Pop-Corn (1996-97). Od 1993 nauczał sztuki ruchu w oparciu o system Duncan-Dienes (orkesztika). Od 1996 wraz z Gedeonem Dienes bada dziedzictwo Valery Dienes. Od 1987 jest wystawcą.

 

Gábor Dusa - fotograf
Wystawa na Akademii Sztuk Pięknych / otwarcie wystawy 8 października 2007

His first pictures were published in 1990. In 1993 he earned a degree in photography. In 1993-94 he completed a course in press photography at MÚOSZ György Bálint School of Journalism. Currently he is photographing theatrical and dance performances and work freelancer for several hungarian magazines and newspapers. There is no hungarian dance company which haven't been photographed by him. Folk dance, ballet, contemporary dance is also on the palette.

__________________________________________________________

27 pictures from the last 3 years of Solo-Duo Festival

This is the third year when Polish participants competing at the Hungary based Solo-Duo Festival. This is a very hard situation for them. They have to show their knowledge in 5-10 minutes. Because in one day there are a lot of performances, they don`t have enough time for lighting or proper stage design. They can`t use sophisticated props. Costume, music and their own body - that`s all they can use.
It`s also a challenge for the photographer. Usually the performances are quite dark. There isn't enough light to catch the moment or the dancer in the air. The most important what can be captured is the strong presence of the dancer.
In the Eastern-European countries contemporary dance wasn`t a well propagated artform in the last 20 years. This situation is changing fortunately. The Solo-Duo Festival is a very good possibility to show the development, and dancers of different countries can communicate with each other.

http://boreger.atw.hu/varso.htm

  Marta Ladjanski / 20 - 25 października 2007 r.

 

 

 

Márta Ladjánszki

współzałożycielka Teatru Tańca Współczesnego KOMPmANIA (1996 r.).

Márta Ladjánszki - współzałożycielka Teatru Tańca Współczesnego KOMPmANIA (1996 r.).

Posiada edukację w zakresie baletu klasycznego, gimnastyki na przyrządach, tańca jazz i modern na Węgrzech i w Wiedniu. Do 2002 r. Była tancerką i współtwórcą spektakli KOMPmANII, jak również własnych prac w ramach różnych, głównie węgierskich projektów.

Pracowała z takimi choreografami i tancerzami węgierskimi, jak: Gyula Berger, Katalin Juhasz, Katalin Balla, Reka Szabo, Aniko Juhasz, Viki Seregi, Adrienn Hod, Laszlo Hudi, Joe Alegado, Gyorgy Arvai, oraz z zespołami muzycznymi na koncertach tańca improwizowanego, inspirowanych przestrzeniami muzealnymi i prezentowanymi w nich dziełami sztuki (("Wonder", "Cage", "Amorphous Mermaid"). Z dwoma muzykami z tej grupy współpracuje regularnie, z Adamem Javorka, który ostatnimi laty jest kompozytorem Marty, oraz z Zsoltem Varga.

W 2000 r. rozpoczeła karierę solową i choreograficzną.

W 2001 r. została zaproszona do L1 Stowarzyszenia Niezależnych Tancerzy, stworzonego w Budapeszcie przez siedmiu tancerzy i choreografów, którzy pracują razem nad stworzeniem własnego miejsca, Laboratorium Tanecznego L1 (L1DanceLab), by tworzyć, uczyć przez cały rok i współpracować między sobą i z innymi artystami.

Nagrody:

2000 I Solo Dance Festival w Budapeszcie: I nagroda za "One", III Contemporary Dance Festival w Veszprem: Najlepszy Tancerz /Performer - "Romance".

2001 II Solo Dance Festival - Budapest: III nagroda za "Stretching Thighs", VII Alternative Theatre Festival w Budapeszcie: Nagroda Najlepszego Tancerza - "Amorphous Mermaid", "Chosen", "Atjarok".

2002 VIII Alternative Theatre Festival w Budapeszcie: I nagroda za "What Sort of Tenderness" i "Je'taime".

2003 stypendystka danceWeb Wiedeń, artist in residence - TQW Wiedeń, Nagroda Viktora Fülöp - Budapeszt.

2004 Najlepszy Współczesny Choreograf - Prague Jarmila Jerabkova.

2005 CECArtsLink residency - USA.

2006 Nagroda specjalna na I Budapest Fringe Festival (Budapesztański Festiwal Na Krawędzi), Najlepszy Współczesny Choreograf - Prague Jarmila Jerabkova.

2007 II nagroda za "sisterhood" na Belgrade Miniatur Festival (Festiwal Małych Form w Belgradzie), Nagroda specjalna na II Budapest Fringe Festival (Budapesztański Festiwal Na Krawędzi), W kategorii: najlepszy spektakl - Budapeszt.

 

fot. Marton Jedlicska

 

25 października 2007

zapraszamy na występ Márty Ladjánszki

Marta Ladjanski: Milczący Świadek

Dlaczego jestem smutna, d laczego czuję się samotna, d laczego czekam i d laczego wciąż wierzę? dlaczego wciąż tańczę, dlaczego popełniam błędy, dlaczego cierpię, i dlaczego myślę, że to wszystko czyni moje życie artysty bogatszym? Dlaczego lubię czuć twoje ciało, dlaczego lubie je smakować, dlaczego zawsze szukam twoich oczu? Dlaczego wszystko jest takie ważne, dlaczego śnię, i dlaczego nienawidzę całej tej sytuacji jaka jest? Dlaczego wciąż tu jestem, i dlaczego umieram? Jeśli istnieje koniec, czego - do cholery - się boję. d laczego nie potrafię zaakceptować tego, co się przydarza i jak się przydarza.

why?

 

Koncepcja: Márta Ladjánszki

Twórca/choreograf: Márta Ladjánszki, Ádám Jávorka, Zsolt Varga

Światła: Pelle Zoltán

Wsparcie: L1 Independent Dancers' Partnership, OKM, NKA, Bakelit M.A.C., port.hu, táncélet.hu

www.ladjanszki.hu

  Domenico Castaldo / 27 - 30 października 2007
Domenico Castaldo

 

(ur. 1970) Studiował teatr klasyczny od 1991 w szkole teatralnej Teatro Stabile w Turynie prowadzonej przez Luca Ronconi. Od 1994 do 1995 pracował w teatrze poszukującym Laboratorio Teatro Settimo kierowanego przez Gabriele Vacis. Tam napisał, wyreżyserował i zagrał swoje pierwsze spektakle z dziedziny teatru narracyjnego. Od 1995 do 1996 pracował w Workcenter of Richards and Grotowski, po którym to doświadczeniu otworzył w 1996 w Turynie Laboratorio permanente di ricerca sull'arte dell'attore (Laboratorium poszukiwań w sztuce aktora). Od 1996 śpiewa i jest kompozytorem musicalowego zespołu Rosso Rustico Amaro Trio. Od 1997 prowadzi warsztaty aktorskie dla różnych zespołów, szkół teatralnych, uniwersytetów w kraju i zagranicą.

Domenico jest specjalistą od pracy z ciałem w grze aktorskiej, śpiewie i komponowaniu pieśni przez grupę, reżyserowaniu spektakli i wydarzeń teatralnych. Pomaga rozwijać umiejętności aktorskie, zarówno w długim procesie w ramach 3-4 letniej nauki, jak i krótkich warsztatów.

kierunek.(Moskwa_Warszawa). taniec Evgeny Kulagin / Ivan Estegneev / 5 - 10 listopada 2007

 

Evgeny Kulagin i Ivan Estegneev spotkali się na Festiwalu "Open Look" w 2001. Po kilkakrotnym wspólnym uczestniczeniu w projektach w Saint Petersburgu, przenieśli się do Kostromy i założyli szkołę i zespół Dialogue Dance. Początki eksperymentów twórczych, które ukształtowały ich repertuar przypadaja na jesień 2002.

Dialog w każdym tego słowa znaczeniu - zawodowy, osobisty, pozawerbalny- pozostał głównym celem i sensem ich pracy. Wszystkie spektakle zespołu zostały stworzone jako pewna forma konwersacji pomiędzy Evgenim Kulaginem i Ivanem Estegneevem. Co więcej, fakt, iż praktycznie każdy z nich żyje i działa osobno, włączając w to m.in. pracę w Kostroma Drama Theatre, czyni dialog ten bardziej twórczym i wielobarwnym.

Dialogue Dance Company jest stałą grupą twórczą współpracującą także z innymi choreografami, tancerzami, zapraszającą projektantów i reżyserów teatralnych, fotografów i twórców sztuk wizualnych, by współtworzyli wraz z nimi.

   

eferte_koordynator: Anna Kruk, tel. +48 880 422 264, krukakruczek@gmail.com